Een sterke webshop waarop je je producten aanbiedt vraagt om een sterke strategie. Vanuit het niets een webshop ontwerpen en bouwen om vervolgens het beoogde aantal verkopen te realiseren is in de realiteit onuitvoerbaar. Om de doelen wel te kunnen bereiken, gaat je webshop gepaard met een e-commerce strategie.
Waarom elke webshop een e-commerce strategie moet hebben en hoe die strategie eruitziet, dat lees je in deze blog.
Uitgaan van een sterk plan van aanpak #
De eerste reden waarom een webshop een e-commerce strategie moet hebben is dat je als webshopeigenaar uitgaat van een sterk plan van aanpak. Ga je zonder achtergrondkennis en grondig onderzoek aan de slag met het inrichten van je webshop, dan staat die op rul zand en is de kans op instorting groot. Begin met een gedegen onderzoek naar de eigenschappen en het online gedrag van je doelgroep, de handelingen van je concurrentie en naar de online platforms waar je voor jezelf het meest uit kunt halen. De bevindingen uit je onderzoek helpen je om een sterke e-commerce strategie op te zetten om vandaaruit je webshop te bouwen.
E-commerce strategie als basis om naar terug te keren #
Heb je een sterke e-commerce strategie voor je webshop, dan heb je een goede basis om op terug te vallen. In de strategie volg je van begin tot eind een vaste stappenplan dat je als basis gebruikt voor het maken en inrichten van de webshop. Loop je ergens op vast of zie je dat de resultaten al dan niet in positieve zin afwijken van je verwachtingen, dan heb je de e-commerce strategie bij de hand als basis van je vervolgonderzoek.
E-commerce strategie voor veelzijdig gebruik #
Een derde reden waarom elke webshop een e-commerce strategie moet hebben is de universele toepassing ervan op de bouw van de webshop. Ieder onderdeel van de webshop staat op zichzelf, maar heeft ook kenmerken die elders in de webshop terugkomen. Heb je bijvoorbeeld een WooCommerce of Magento webshop met producten die over diverse categorieën zijn verdeeld? Hoewel iedere categorie van inhoud verschilt, zijn de basisprincipes gelijk aan elkaar. Met één e-commerce strategie benader je verschillende aspecten in je webshop. En verkoop je producten uit meerdere webshops, ook dan heb je met één sterke e-commerce strategie de basis waarmee je de webshops beheert.
Het hebben van een e-commerce strategie is niet alleen belangrijk voor de webshop zelf. Voor een optimale verkoop van je online producten zet je diverse campagnes in die de consument naar de webshop leiden en de verkoop stimuleren. Ook deze campagnes en oplossingen neem je op in je een e-commerce strategie voor de webshop:
- Google Ads en Google Shopping
- Social media marketing
- Emailmarketing
- Conversieoptimalisatie
Hulp nodig bij het maken van een e-commerce strategie voor je webshop? #
Duidelijk is waarom elke webshop een e-commerce strategie moet hebben. Het is de basis waarmee je de webshop optimaal inricht, de zoekmogelijkheden afstemt op je klanten en zoveel mogelijk resultaten binnenhaalt. Maar dan, hoe maak je die e-commerce strategie? Het maken van een e-commerce strategie begint met een concreet doel en een meetbaar onderzoek. Dat vraagt enige kennis en ervaring met betrekking tot e-commerce en het bouwen van een webshop. Ontbreekt het je aan die kennis of loop je ergens in vast? Neem dan gerust contact op met de specialisten van Mountain iT die hun expertise graag met je delen.