Een snelle website is heel belangrijk om er meer bezoekers en of klanten uit te halen. Het is zelfs nodig om met je website hoog in de zoekresultaten te komen. In deze blog ga ik je uitleggen waarom dit precies zo belangrijk is.
Concentratie van de bezoeker #
Jouw bezoeker heeft een laag concentratievermogen en geduld, dit wordt elk jaar lager en lager. Je hebt dus maar een paar seconden de tijd om jouw content aan de bezoeker te laten zien en hem of haar op je website proberen te houden. Een langzame website kan ervoor zorgen dat de bezoeker al weg is voordat de website überhaupt geladen is en dat wil je natuurlijk niet!
Je tijd kwijt zijn met het wachten tot een website is geladen kan erg irritant zijn. En je wil niet dat potentiële klanten jouw website als irritant ervaren. Voor een gebruiksvriendelijke website is snelheid dus erg belangrijk, daarom is het verstandig om deze te laten maken door bijvoorbeeld een shopware specialist.
Langer bezoek #
Uit verschillende onderzoeken is gebleken hoe sneller je website is hoe langer de bezoekers blijven en hoe meer pagina’s zij zullen bezoeken. Als website/webshop eigenaar wil je niet dat de bezoeker maar op een pagina blijft, dit betekent namelijk meteen dat de bezoeker geen enkele conversie doet. De kans dat de bezoeker terugkomt wordt ook heel klein.
Als website/webshop eigenaar wil je dat de bezoeker minimaal een aantal pagina’s bekijkt. Je moet het de bezoeker zo makkelijk mogelijk maken door bijvoorbeeld een hele snelle website te hebben. Mountain-iT (webdesigner Groningen) biedt verschillende opties om dit te doen, zoals bijvoorbeeld WordPress-maatwerk en Magento-maatwerk.
Een langer bezoek is als eigenaar van de site erg fijn. De bezoeker lijkt geïnteresseerd in iets op jouw website, dus een potentiële klant! Maar ook google ziet dat bezoeker langer op jouw site is en zal concluderen dat jouw site relevant is aan de zoekterm van de bezoeker. Het langere bezoek heeft dus indirect ook weer een positief effect op de SEO.
Een trage site kost geld #
Een snelle website zorgt ervoor dat je bezoekers gemiddeld meer pagina’s bezoeken. Maar meer pagina’s bezoeken is niet het doel. Het doel is om meer conversie (handeling van de bezoeker: aanmelden voor een nieuwsbrief, iets kopen etc.) en dat is precies wat een snelle website kan doen, een stijging in de conversie. De bezoekers van je website willen meteen vinden waar ze naar zoeken. Je kan wel stellen dat ze erg ongeduldig zijn. Want uit een onderzoek van de Aberdeen Group is gebleken dat maar 1 seconde vertraging al 7% verschil in conversie kan veroorzaken.
Stel je hebt een website met een omzet van €50.000,- per maand.
7% van €50.000 is€3.500,- (€3.500,- x 12) is €42.000,- wat je elk jaar zou mislopen.
Conclusie #
Een snelle website is erg belangrijk. Met name bezoekers willen graag een enorm snelle website. Door langere laadtijden daalt het conversiepercentage en word je indirect lager ingedeeld door de zoekmachines.