Hoe worden in Magento 2 catalogus prijsregels toegevoegd en aangepast.
Door Mountain IT | Groningen | Februari 2022
Catalogus prijsregel vs winkelwagen prijsregel #
Er zijn veel overeenkomsten in de werking van prijsregels voor de catalogus en de
winkelwagen maar er zijn belangrijke verschillen. Hieronder een korte uitleg over wanneer je welke prijsregel kunt gebruiken. Wij hebben verschillende handleidingen beschikbaar voor catalogus prijsregels in magento 2 en winkelwagen prijsregels in magento 2.
Catalogus Prijsregels in Magento 2 #
Een catalogus prijs regel wordt gebruikt bij ‘gewone’ kortingen, dus een bepaald bedrag of percentage korting op een of meerdere categorieën. Een paar voorbeelden:
• 50 euro korting op alle tuindeuren
• 10% korting op alle supplementen van het merk ‘vitals’
• 20% korting op alle frisdranken, behalve de blikjes
• 5% korting op alles in de webshop
Winkelwagen prijsregel #
Een winkelwagen prijs regel wordt gebruikt wanneer er andere acties bij komen kijken als coupon codes, koop X en krijg Y gratis, korting op de eerste aankoop, enzovoort. Een
aantal voorbeelden:
• 10% korting op de eerste bestelling in de webshop
• Krijg 40 euro korting op alle banken met de code: BANK-40
• Een code die gebruikt kan worden om een nieuwe order aan te maken voor klanten die vanwege garantie gratis een nieuw product toegestuurd krijgen
• Krijg een vierde fleecedeken gratis bij de aankoop van 3 fleecedekens
• Krijg een huif gratis bij aankoop van een bolderkar
• Gratis verzending bij een aankoop van 50 euro of meer
Prijsregels toevoegen of wijzigen #
• Klik in het linker menu op ‘marketing’ en vervolgens
op ‘catalogus prijsregel’ of ‘winkelwagen prijs regels’.
Op pagina 2 staat uitgelegd wanneer je welke kunt
gebruiken
• Klik op een bestaande regel om deze aan te passen
of op ‘voeg nieuwe regel toe’ om een nieuwe regel
aan te maken

Regel Informatie (catalogus prijsregels) #
Hier moeten de algemene informatie voor de prijsregels ingeluid worden, de invulvakken met een rood sterretje zijn verplicht om in te vullen.

Voorwaarden #
Hier kun je de voorwaarden voor deze korting verder invullen. Dat geldt zowel voor
catalogus prijsregels als winkelwagen prijsregels. De voorwaarden die in te stellen zijn zijn alleen wel verschillend.
Deze voorwaarden hebben voor catalogus prijsregels te maken met je catalogus,
bijvoorbeeld:
• Tot welke categorie een product behoort
• Wat bijvoorbeeld de maat, de kleur of het merk van het product is
• Wat de SKU van het product is

Door op een groene ‘+’ te klikken kun je regels toevoegen.
Door op een dikgedrukt woord te klikken, kan je daar iets anders van maken. Zo heb ik in het voorbeeld hiernaast ‘is’ veranderd in ‘is not’ om de blikjes (categorie 69) uit te sluiten van deze kortingsregel voor frisdranken (categorie6).
Als je bijvoorbeeld een categorie wilt selecteren kun je het id van deze categorie intypen, of op het kleine lijstje klikken om de lijst daaronder te openen.
Let bij het combineren van deze voorwaarden goed op, want een kleine wijziging kan grote gevolgen hebben. Als je in het voorbeeld hierboven ANY zou hebben staan in plaats van ALL, zou je met deze kortingsregel al korting geven op je
hele webshop: alle producten waarbij de categorie 6 is (frisdranken) of waarbij de
categorie niet 69 is (frisdrank in blikjes) zouden dan korting krijgen.
Zie pagina 7 en 8 voor meer voorbeelden die laten zien hoe je de voorwaarden en acties in kan stellen.
Acties #
Hier kan je instellen hoe hoog de korting is en op welke manier je deze korting wilt
berekenen, voor de manier waarop zijn vier opties:
• Toepassen als percentage van het origineel: Deze optie zal je verreweg het meeste gebruiken. Je vult bij kortingsbedrag dan een getal in dat het kortingspercentage is, dus als je 10 procent korting wilt geven komt er bij kortingsbedrag een ’10’ te staan.
• Toepassen als vast bedrag: Je vult dan bij kortingsbedrag in hoeveel euro (of een
andere valuta) korting je wilt geven. Als je dus 50 euro korting wilt geven vul je ’50’ in bij het kortingsbedrag.
• Pas de uiteindelijke prijs aan van dit percentage: (hier moet eigenlijk staan ‘pas de uiteindelijke prijs aan naar dit percentage’) dit is dus een wijziging van de uiteindelijke prijs, dus nadat er BTW enzo over berekend is. Je vult dus in hoeveel procent van de uiteindelijke prijs er nog betaald moet worden. Als je wilt dat klanten nog 85% van het uiteindelijke bedrag moeten betalen, vul je hier dus een ’85’ als kortingsbedrag.
• Aanpassen van de definitieve prijs naar kortingswaarde: Je vult hier bij het
kortingsbedrag een prijs in waarnaar het eindbedrag veranderd moet worden. Dus bij een actie waarbij allen lampen 20 euro kosten, vul je hier een ’20’ in bij het
kortingsbedrag.
Let op: als je de regel opslaat, kan daarna het kortingsbedrag veranderen naar een getal met nullen achter de punt. (Dus 5 kan worden opgeslagen als 5.0000) Dit levert verder geen problemen op.
Zie pagina 7 en 8 voor meer voorbeelden die laten zien hoe je de voorwaarden en acties in kan stellen
Voorbeelden Catalogus Prijsregels #
50 euro korting op alle tuindeuren (categorie nr 56) #


10% korting op alle supplementen (categorie 361) van de merken
‘vitals’ en ‘doctors best’ #
In dit voorbeeld wordt deze kortingsactie in 1 prijsregel toegevoegd, maar je kan er ook voor kiezen om twee aparte prijsregels te maken. 1 voor supplementen van het merk ‘vitals’ en 1 voor supplementen van ‘doctors best’. Dit kan handig zijn, mocht je later deze prijsregels willen hergebruiken in andere combinaties.

5% korting op de hele webshop #
